Uczeń kończący klasę 1:
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Słuchanie
·
Uważnie słucha wypowiedzi nauczycieli, innych osób z otoczenia.
·
Wykonuje proste polecenia.
·
Wykonuje zadania według usłyszanej instrukcji.
·
Uważnie wsłuchuje się w to, co rozmówca przekazuje, nie przerywa
nadawcy.
·
Słucha w skupieniu czytanego tekstu, audycji telewizyjnej,
nagrania na CD, wypowiedzi podczas uroczystości, przedstawień w taki sposób,
aby po wysłuchaniu wiernie odtworzyć ich treść.
Mówienie
·
Poprawnie artykułuje poszczególne głoski i całe wyrazy.
·
Zwraca uwagę na właściwe akcentowanie wymawianych wyrazów.
·
Dobiera słowa adekwatnie do rodzaju i intencji wypowiedzi.
·
Wypowiada się na temat własnych przeżyć, wydarzeń, lektury, filmu,
zachowań w krótkiej kilkuzdaniowej formie; udziela odpowiedzi na pytania;
wygłasza z pamięci wiersze.
·
Bierze udział w rozmowie na określony temat; przeprowadza krótką
rozmowę telefoniczną.
·
Opowiada treść pojedynczego obrazka, opowiada na bazie historyjki
obrazkowej.
Czytanie
·
Poprawnie rozpoznaje i odczytuje wszystkie litery alfabetu.
·
Dokonuje analizy i syntezy wyrazów. Wyróżnia w nich litery, głoski,
sylaby.
·
Czyta krótkie zdania i teksty. Wdraża sie do czytania całymi
wyrazami, z naturalną intonacją
·
Czyta indywidualnie, zespołowo, głośno i cicho krótkie teksty z
podręcznika.
·
Wspólnie czyta fragmenty lektur.
·
Podejmuje próby samodzielnego czytania książeczek oraz czasopism
dla dzieci.
·
Odczytuje i rozumie sens uproszczonych rysunków, piktogramów,
znaków informacyjnych i napisów.
Pisanie
·
Kreśli linie, znaki literopodobne, szlaczki, pisze w tunelu i po
śladzie.
·
Kształtnie, prawidłowo zapisuje w separacji poznane litery.
·
Poprawnie łączy litery w pisanych wyrazach.
·
Układa wyrazy z rozsypanki literowej oraz proste zdania z rozsypanki
wyrazowej.
·
Przepisuje krótkie zdania z tablicy, z książki.
·
Pisze z pamięci poznane i omówione wcześniej wyrazy.
·
Samodzielnie podpisuje ilustracje, pisze proste zdania.
Ortografia
·
Pisze wyrazy z literami oznaczającymi spółgłoski miękkie.
·
Zapisuje dwuznaki (ch, rz, sz cz, dz, dź, dż).
·
Pisze poznane wyrazy z ę i ą.
·
Zapisuje wielką literą początki zdań, imiona i nazwiska, nazwy
państw, miast, rzek.
·
Pisze poznane na zajęciach wyrazy z ó, h, ch, ż, rz.
Kształcenie językowe
·
Rozróżnia pojęcia: głoska, litera, samogłoska,
spółgłoska. Ma świadomość, że głoski zapisuje się za pomocą liter.
·
Wyróżnia sylaby w wyrazach, wyrazy w zdaniach, zdania w tekście.
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe
·
Określa położenia przedmiotów względem obserwatora oraz względem innych
obiektów.
·
Wyznacza kierunki w przestrzeni: na lewo, na prawo, do przodu, do
tyłu, w górę, w dół.
·
Ocenia odległości między obiektami: daleko – blisko, bliżej –
dalej; blisko – bliżej – najbliżej.
·
Poprawnie używa przyimków, np.: za, przed, nad,
pod, do, z, w, na zewnątrz, wewnątrz,
obok.
·
Przypisuje przedmiotom cechy typu: krótki, szeroki, wysoki, długi,
wąski, gruby.
·
Porównuje przedmioty pod względem wybranej cechy: długi – krótki;
długi – dłuższy – najdłuższy; wąski – szeroki itp.
·
Porządkuje przedmioty według wielkości, tworzy ciągi rosnące bądź
malejące.
Rozumienie liczb i ich własności
Liczby pierwszej dziesiątki
·
Rozumie aspekt kardynalny, porządkowy i miarowy liczby.
·
Zapisuje liczby za pomocą cyfr.
·
Rozkłada liczby na składniki.
·
Porównuje liczby.
·
Porządkuje liczby w określone ciągi malejące lub rosnące; zna miejsce
liczby na osi liczbowej.
Liczby drugiej dziesiątki
·
Rozumie pojęcia: liczby jednocyfrowe, liczby dwucyfrowe; zapisuje
liczby cyframi arabskimi.
·
Zna dziesiątkowy system zapisywania liczb; wyróżnia rząd jedności i
dziesiątek.
·
Porównuje liczby dwucyfrowe w zakresie 20; umieszcza je na osi
liczbowej.
·
Porządkuje liczby według wielkości – rosnąco i malejąco.
Liczby w zakresie 100
·
Liczy dziesiątkami do 100.
·
Wskazuje jedności i dziesiątki w liczbie dwucyfrowej.
Posługiwanie się liczbami
Działania na liczbach pierwszej dziesiątki
·
Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 10.
·
Zapisuje działania za pomocą znaków matematycznych.
·
Wykonuje obliczenia pieniężne; zna monety: 1 gr, 2 gr, 5 gr, 10
gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł.
Działania na liczbach drugiej dziesiątki
·
Dodaje i odejmuje liczby wewnątrz drugiej dziesiątki, np.: 10 + 2,
12 + 4, 16 – 6, 16 – 4.
·
Dodaje i odejmuje liczby z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
·
Dodaje i odejmuje kilka liczb; zna i stosuje własności dodawania –
przemienność.
·
Mnoży liczby w zakresie 20.
·
Wykonuje obliczenia pieniężne (grosze, złotówki).
·
Sprawdza poprawność odejmowania za pomocą dodawania; rozwiązuje
działania z niewiadomą w postaci okienka.
Czytanie tekstów matematycznych
·
Rozwiązuje proste zadania tekstowe. Wyróżnia w nich dane,
niewiadomą.
·
Układa proste zadania tekstowe.
Pojęcia geometryczne
·
Dostrzega kształty różnych figur geometrycznych w otoczeniu.
·
Rysuje figury za pomocą szablonów, układa je z patyczków.
·
Odróżnia i podaje nazwy takich figur, jak: koło, trójkąt,
prostokąt, kwadrat.
• Rysuje
i mierzy odcinki (w zakresie 20 cm).
Stosowanie matematyki w sytuacjach życiowych
·
Klasyfikuje przedmioty według wyróżnionej cechy.
·
Tworzy zbiory zgodnie z podanym warunkiem.
·
Ustala warunek, który spełniają elementy wskazanego zbioru.
·
Przelicza elementy w zbiorach, porównuje liczebność dwóch zbiorów;
rozumie pojęcia: mniej – więcej – tyle samo i zapisuje te relacje za
pomocą znaków: <, >, =.
Pomiary
Czas kalendarzowy
·
Zna nazwy dni tygodnia; wymienia je we właściwej kolejności.
·
Zna nazwy kolejnych miesięcy w roku, nazywa aktualną porę roku
oraz bieżący miesiąc.
·
Wyszukuje w kalendarzu daty.
Czas zegarowy
·
Zna tarczę zegarową i rolę poszczególnych wskazówek.
·
Odczytuje pełne godziny.
·
Dokonuje proste obliczenia zegarowe na pełnych godzinach.
Długość
·
Mierzy długości różnych przedmiotów różnymi miarkami.
• Zna
pojęcie centymetr.
• Mierzy
długość linijką (w zakresie 20 cm).
Masa
·
Waży przedmioty na wadze szalkowej bez użycia odważników; stosuje
określenia: cięższy – lżejszy – tak samo ciężki.
·
Zna pojęcie kilogram.
·
Waży przedmioty z użyciem odważników kilogramowych.
Pojemność
·
Zna pojęcie litr.
·
Odmierza płyny ćwierćlitrowym kubkiem i litrowym naczyniem.
EDUKACJA SPOŁECZNA
Rozumienie środowiska
społecznego
Dziecko jako jednostka społeczna
·
Dostrzega swoją indywidualność w sferze: fizycznej (wyróżnia i
podaje nazwy części ciała, porównuje siebie z innymi osobami, dostrzega cechy
wspólne i różniące); zmysłowej (nazywa zmysły); emocjonalnej (rozpoznaje emocje
wyrażane przez siebie i przez inne osoby); intelektualnej (respektuje zasadę: Najpierw
myślę, później działam.).
·
Ma poczucie własnej wartości.
Dziecko jako członek rodziny
·
Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami. Tworzy życzliwe więzi
rodzinne.
·
Podejmuje się i wypełnia obowiązki domowe.
Dziecko jako członek społeczności szkolnej
Dziecko jako uczeń:
·
Zna prawa i obowiązki ucznia; pomaga nauczycielowi w przygotowaniu
pomocy dydaktycznych;
sumiennie pełni
dyżury w klasie; szanuje podręczniki i przybory szkolne, sumiennie wykonuje
powierzone zadania edukacyjne i organizacyjne; odpowiednio zachowuje się w
klasie, w szatni, szkolnej świetlicy, bibliotece itp..
·
Traktuje naukę szkolną nie tylko jako obowiązek, ale także jako
przyjemność.
·
Wie jak uczą się dzieci w innych krajach.
·
Umie korzystać z różnych źródeł informacji.
·
Właściwie reaguje emocjonalnie na sukces lub porażkę.
Dziecko jako członek społeczności klasowej:
·
Nawiązuje serdeczne stosunki z innymi dziećmi w klasie; okazuje
życzliwość.
·
Przestrzega kulturalnego odnoszenia się do siebie nawzajem,
stosuje zwroty grzecznościowe.
·
Opiekuje się koleżankami lub kolegami potrzebującymi pomocy;
właściwie odnosi się do dzieci niepełnosprawnych.
·
Unika krzyku, kłótni i innych zachowań agresywnych w kontaktach z
rówieśnikami.
·
Szanuje cudzą własność.
Orientacja w czasie historycznym
·
Ma świadomość narodową.
·
Rozpoznaje godło i barwy ojczyste; rozumie pojęcie ojczyzna;
wskazuje na mapie stolicę Polski oraz największe rzeki (Wisła, Odra).
·
Godnie zachowuje się podczas słuchania i śpiewania hymnu
narodowego.
·
Zna legendy związane z powstaniem Polski i wybranymi miastami naszego
kraju.
·
Zna pierwszych władców i królów Polski.
·
Zna wybranych sławnych Polaków.
· Posiada
wiedzę o patronie szkoły.
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Rozumienie środowiska przyrodniczego
·
Wie, jakie warunki są konieczne do prawidłowego wzrostu roślin.
·
Prowadzi obserwację pogody i notuje ją w kalendarzu.
·
Rozpoznaje dary jesieni. Zna charakterystyczne cechy jesieni.
·
Rozróżnia i podaje nazwy warzyw; wymienia i wskazuje ich części
jadalne.
·
Wie, jak zbiera się warzywa, owoce, zna ich wartości odżywcze, sposoby
przechowywania oraz przetwarzania.
·
Rozpoznaje i podaje nazwy ozdobnych roślin kwiatowych.
·
Rozpoznaje i podaje nazwy drzew owocowych oraz krzewów owocowych.
·
Rozpoznaje po liściach i owocach wybrane drzewa liściaste i iglaste.
·
Zna niektóre zwierzęta żyjące w naturalnym środowisku, ich wygląd,
sposób odżywiania, zmiany w wyglądzie zależnie od pory roku, wymienia zwierzęta
chronione.
·
Zna wybrane grzyby oraz zagrożenia z nimi związane.
·
Wie, jak należy opiekować się zwierzętami domowymi i dzikimi.
Rozpoznaje owady, zwierzęta pożyteczne i szkodniki w ogrodzie i sadzie;
rozpoznaje ptaki ogrodowe i leśne.
·
Zna pierwsze wiosenne rośliny kwiatowe.
·
Wie, jak segregować odpady; rozumie znaczenie pojęcia opakowanie
ekologiczne; oszczędza wodę; rozumienie znaczenie wody dla życia roślin i
zwierząt.
Funkcje życiowe człowieka – ochrona zdrowia, bezpieczeństwo
i odpoczynek
Dbanie o zdrowie i schludny wygląd
·
Rozumie, dlaczego należy jeść regularnie urozmaicone posiłki; posiada
nawyk sprawdzania terminów przydatności produktów do spożycia.
·
Rozumie konieczność mycia rąk, czyszczenie zębów po każdym
posiłku; opanowanie tych czynności; właściwe korzystanie z urządzeń
sanitarnych; zakrywanie ust podczas kaszlu i kichania; dbanie o porządek
w plecaku i swoim pokoju.
Bezpieczeństwo
·
Przestrzega zasad bezpieczeństwa obowiązujących w klasie, w
szkole;
·
Przestrzega zakazu zabaw w miejscach niedozwolonych; przestrzega
zasad ruchu drogowego dla pieszych.
·
Zna domowy numer telefonu i adres zamieszkania.
Odpoczynek
·
Rozumie znaczenie ruchu dla rozwoju organizmu; uprawia wybrane
sporty letnie i zimowe.
·
Rozumie potrzebę odpowiedniej ilości snu.
·
Uprawia hobby; ogląda dozwolone programy telewizyjne, gra w gry
stolikowe.
Rozumienie przestrzeni geograficznej
Poznawanie swojej miejscowości i swojego regionu
·
Zna nazwę swojej miejscowości, adresy najbliższych.
·
Interesuje się historią swojej miejscowości; opowiada związane z
nią legendy;
·
Zna tradycje związane z własnym regionem (stroje, pieśni, tańce,
zdobnictwo).
·
Zna zawody, obiekty użyteczności publicznej.
·
Wyznacza główne kierunki w terenie: wschód – zachód – północ –
południe na podstawie cienia oraz wiatru.
Obserwacja zjawisk atmosferycznych
·
Obserwuje temperaturę, zmienne warunki pogodowe.
·
Obserwuje kierunek i siłę wiatru.
·
Nazywa rodzaje opadów i związane z nimi zjawiska.
Wiedza o naszej planecie Ziemi
·
Rozumie, że Ziemia jest jedną z planet krążących wokół Słońca;
wie, że globus jest modelem Ziemi.
·
Interesuje się życiem ludzi w różnych miejscach naszej planety;
akceptuje ludzi mimo ich różnic, zna sposoby porozumiewania się werbalnego i
pozawerbalnego.
·
Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z
działalności człowieka – zatruwanie powietrza i wód, zaśmiecanie,
przyczynianie się do pożarów lasów i łąk.
·
Rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego; segreguje
odpady, stosuje opakowania ekologiczne
i torby wielokrotnego
użytku; troszczy się o rośliny i zwierzęta z najbliższego otoczenia; oszczędza
wodę
i energię elektryczną;
zna znaczenie wody dla człowieka i wszystkich organizmów żywych.
EDUKACJA PLASTYCZNA
Percepcja sztuki –
odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie informacji
·
Wyróżnia kształty: bryłowaty, płaski, trójkątny, kwadratowy,
prostokątny, owalny.
·
Wyróżnia fakturę: gładka, matowa, lśniąca, szorstka, chropowata,
śliska.
·
Rozpoznaje wielkość: duży, mały, cienki, gruby, niski, wysoki.
·
Określa usytuowanie w przestrzeni: blisko, daleko, wyżej, niżej,
na dole, u góry, po lewej stronie, z prawej strony.
·
Określa oddalenie: blisko, daleko, bliżej, nieco dalej.
·
Nazywa barwy: jasna, ciemna, żółta, pomarańczowa, czerwona, fioletowa,
brązowa, ciemnozielona, ciemnoniebieska, czerwono--niebieska,
niebiesko-zielona.
·
Rozpoznaje rytm w powtarzaniu się kształtów, barw, faktury,
wielkości.
·
Dostrzega wymienione wyżej obiekty obserwacji w przedmiotach,
postaci ludzkiej, w ozdobach.
Ekspresja przez sztukę – tworzenie wypowiedzi
Rysunek
·
Kreśli pojedyncze przedmioty, postacie ludzi, zwierzęta, rośliny,
zjawiska.
·
Ilustruje sceny związane z własnymi przeżyciami i treścią
czytanych tekstów i opowiadanych wydarzeń, legend; przedstawia zdarzenia
rzeczywiste i fantastyczne.
·
Rysuje ołówkiem, patykiem, piórkiem, kredką świecową, kredką
pastelową, kredą, mazakiem.
·
Spostrzega, że głównym środkiem wyrazu w rysunku jest linia;
rysuje różnego rodzaju linie.
Malarstwo
·
Rozpoznaje rodzaje pędzli do malowania: cienkie – szerokie, twarde
– miękkie.
·
Maluje pędzlem i farbami kryjącymi (plakatowymi i temperowymi) na
papierze i kartonie.
·
Podaje nazwy barw używanych do malowania (gotowych); rozróżnia
barwy jasne i ciemne.
Kształtowanie wytworów płaskich i przestrzennych
·
Wycina i wydziera z papieru; tworzy kompozycje płaskie.
·
Buduje z klocków.
·
Lepi z plasteliny, gliny, masy solnej, modeliny.
·
Wykonuje ludziki i zwierzątka z owoców drzew i krzewów.
·
Tworzy proste kształty z papieru metodą origami.
·
Wykonuje przedmioty użyteczne.
Recepcja sztuki – analiza i interpretacja wytworów kultury
·
Zna dziedziny sztuk plastycznych, ich wykonawców i ich dzieła:
architektura – architekt – projekt;
malarstwo – malarz –
obraz; rzeźba – rzeźbiarz – rzeźba.
EDUKACJA TECHNICZNA
Planowanie i organizacja pracy podczas montażu wytworów
technicznych
·
Odpowiednio przygotowuje narzędzia, materiały i miejsce pracy.
·
Ustala kolejność wykonywanych czynności (mierzenie, wycinanie,
klejenie, ozdabianie itp.).
·
Wykonuje np. ludziki i zwierzątka z materiału przyrodniczego,
zabawki (latawce, wiatraczki, tratwy), przedmioty użyteczne (koperty, pudełka,
korale).
·
Oszczędnie gospodaruje materiałami.
·
Dba o ład i porządek w miejscu pracy.
· Wykazuje
twórczą inwencję podczas tworzenia swojego dzieła.
Znajomość własności różnych materiałów
·
Rozpoznaje materiały przydatne do majsterkowania: przyrodnicze,
papiernicze, włókiennicze, tworzywa sztuczne.
·
Określa fakturę i wygląd materiałów: miękki – twardy, gładki –
chropowaty, lśniący – matowy.
·
Umiejętnie dobiera materiał do wykonywanego obiektu.
Stosowanie narzędzi i obsługa urządzeń technicznych
·
Bezpiecznie posługuje się prostymi narzędziami.
·
Zna sposoby łączenia materiałów: sklejanie, zszywanie, spinanie.
·
Zna sposoby udzielania pierwszej pomocy podczas skaleczenia.
Bezpieczne korzystanie z domowych urządzeń technicznych
·
Zna ogólne zasady działania latarki, zegara, odkurzacza,
sokowirówki.
·
Potrafi włączyć radio, telewizora], magnetofon.
·
Zna obsługę telefonu, domofonu, wideofonu.
· Wskazuje
zagrożenia wynikające z niewłaściwego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi
i gazowymi.
EDUKACJA MUZYCZNA
Percepcja muzyki – słuchanie
·
Słucha ciszy; rozpoznaje i naśladuje głosy z otoczenia.
·
Słucha muzyki instrumentalnej na żywo.
·
Słucha muzyki odtwarzanej mechanicznie.
·
Bierze udział w koncertach muzycznych; właściwie zachowuje się
podczas koncertu.
·
Rozpoznaje głosy ludzkie: sopran i bas.
·
Poznaje i różnicuje głosy instrumentów muzycznych.
Ekspresja muzyczna – śpiew
·
Rytmicznie recytuje teksty – poprawnie fonetycznie,
artykulacyjnie, intonacyjnie; ze zróżnicowaniem tempa, dynamiki i barwy głosu;
z odpowiednią regulacją oddechu.
·
Naśladuje warkot motoru, klaksonu samochodu, dźwięku syreny
strażackiej itp.
·
Odróżnia głosy męskie i żeńskie.
·
Porównuje wysokość dwóch dźwięków; dźwięki wysokie – dźwięki
niskie.
·
Rozpoznaje znane piosenki na podstawie melodii.
·
Śpiewa piosenki – zbiorowo i indywidualnie.
·
Śpiewa hymn Polski.
Improwizacja ruchowa –
rytmika i taniec
Ruch z muzyką
·
Szybko reaguje na różne sygnały muzyczne.
·
Uczestniczy w zabawach ze śpiewem.
·
Zna proste formy taneczne.
Tworzenie rytmu
·
Wypowiada krótkie teksty ze zmianą tempa, dynamiki, artykulacji i
intonacji głosu.
·
Recytuje rytmicznie sylaby, słowa, zdania.
·
Powtarza tematy rytmiczne w formie echa: klaskanie, stukanie,
recytacja, ruch, gra na instrumentach.
Tworzenie melodii
·
Rozwija inwencję twórczą: improwizowanie głosem; improwizacje wokalne
do krótkich, prostych wierszowanek, przysłów.
Improwizowanie ruchu
·
Swobodnie porusza się w takt muzyki; naśladuje ruchy zwierząt,
szum drzew, szum morskich fal, burzy, deszczu o różnym nasileniu itp.
Tworzenie form muzycznych
·
Tworzy muzyczne ilustracje do wierszy i opowiadań.
·
Rysuje i maluje ilustracje do słuchanej melodii, piosenki.
·
Tworzy własne układy taneczne do utworu muzycznego.
Taniec
·
Tańczy według własnych układów ruchowych oraz wybrane tańce ludowe.
Gra na instrumentach:
·
Wydobywa dźwięki z przedmiotów: klocków, papieru, pudełka, folii,
butelki szklanej lub plastikowej.
·
Tworzy akompaniament do piosenek i zabaw ruchowych z zastosowaniem
naturalnych efektów akustycznych: tupania, klaskania, pstrykania, uderzania o
uda.
·
Zna budowę i sposób grania na instrumentach niemelodycznych:
grzechotce, bębenku, trójkącie, tamburynie, kołatce, kastanietach.
·
Stosuje gesty dźwiękotwórcze, np. tupanie, klaskanie, pstrykanie,
uderzanie o uda.
Zapisywanie dźwięku
·
Zapisuje dźwięki poprzez układ klocków rytmicznych, piktogramów, liczb,
obrazków.
·
Korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na instrumencie:
dzwonkach.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Higiena osobista i zdrowie
·
Utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed
zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i
w stosownym momencie.
·
Dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych
odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu.
·
Stosuje rozgrzewkę przed wykonywaniem ćwiczeń fizycznych.
·
Ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w
wykonywaniu ćwiczeń.
·
Wykazuje zrozumienie, że każdy człowiek ma inne możliwości w
zakresie sprawności fizycznej; akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na
chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu.
Zabawy i gry ruchowe
·
Uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych, na czworakach,
bieżnych, rzutnych, skocznych, na śniegu i lodzie.
Ćwiczenia porządkowe
·
Potrafi wykonać ustawienie w rozsypce, szeregu, kolumnie
pojedynczej, kolumnie dwójkowej, formuje koło.
Ćwiczenia kształtujące
·
Wykonuje ćwiczenia ramion: w staniu, w siadach skrzyżnym i
klęcznym, wyprosty ramion w bok z różnych położeń, znosy w różnych kierunkach; klaskanie
przed sobą i nad głową; wymachy ramion w przód i w tył.
·
Wykonuje ćwiczenia nóg: siad skrzyżny, klęczny; przysiad podparty;
marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan, przysiady i wyprosty z wyciąganiem
się do góry, podskoki.
·
Wykonuje ćwiczenia usprawniające stopę: chód we wspięciu, chód na
zewnętrznych krawędziach stóp; chwytanie palcami stopy szarfy, kawałka papieru.
·
Wykonuje ćwiczenia głowy i szyi: kiwanie głową, poprawne
ustawienie głowy za pomocą przyboru, oglądanie się za siebie.
·
Wykonuje ćwiczenia tułowia: skłony w przód, skłony w tył,
ćwiczenia mięśni brzucha, skłony w bok, skręty, ćwiczenia poprawiające postawę.
Zabawy z elementami równowagi
·
Wykonuje ćwiczenia równowagi bez przyrządów, na przyrządzie,
ćwiczenia zwinności, rzuty i chwyty, skoki przez przeszkodę
Ćwiczenia muzyczno-ruchowe
·
Bierze udział w zabawach ze śpiewem, zabawach inscenizowanych,
rytmicznych, korowodach.
Sporty
·
Biega, skacze, rzuca, wspina się.
·
Gra w badmintona.
· Gra
w minigry z piłką.
EDUKACJA INFORMATYCZNA
Pracownia komputerowa i komputer
· Zna
zasady bezpiecznego zachowania w pracowni komputerowej.
· Zna
zasady pracy na komputerze.
· Zna
elementy podstawowego zestawu komputerowego.
· Uruchamia
i zamyka komputer.
· Obsługuje
mysz komputerową i płytę CD.
· Zna
pojęcia: pulpit, ikona.
Edytor grafiki - Paint
· Zna
narzędzia: Wypełnij kolorem, Ołówek, Gumka, Pędzel, Lupa, Tekst, Prostokąt,
Trójkąt, Owal, Linia.
· Potrafi
zastosować zaznaczanie całych obrazów lub fragmentów.
· Potrafi
przesunąć zaznaczone fragmenty.
· Potrafi
cofnąć wykonywane czynności.
· Zmienia
szerokość linii i kolor.
Edytor tekstu - Word
· Wie,
co to jest kursor.
· Posługuje
się klawiaturą.
· Formatuje
tekst.
Programowanie
· Stosuje
polecenia i symbole.
· Łączy
bloki.
Na podstawie
treści programowych klasa 1 –
Jadwiga Hanisz
„Program edukacji wczesnoszkolnej
w klasach I –
III szkoły podstawowej” WSiP
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz