czwartek, 14 września 2017

Wymagania edukacyjne - klasa 1

Uczeń kończący klasę 1:

EDUKACJA POLONISTYCZNA
Słuchanie
·   Uważnie słucha wypowiedzi nauczycieli, innych osób z otoczenia.
·   Wykonuje proste polecenia.
·   Wykonuje zadania według usłyszanej instrukcji.
·   Uważnie wsłuchuje się w to, co rozmówca przekazuje, nie przerywa nadawcy.
·   Słucha w skupieniu czytanego tekstu, audycji telewizyjnej, nagrania na CD, wypowiedzi podczas uroczystości, przedstawień w taki sposób, aby po wysłuchaniu wiernie odtworzyć ich treść.
Mówienie
·   Poprawnie artykułuje poszczególne głoski i całe wyrazy.
·   Zwraca uwagę na właściwe akcentowanie wymawianych wyrazów.
·   Dobiera słowa adekwatnie do rodzaju i intencji wypowiedzi.
·   Wypowiada się na temat własnych przeżyć, wydarzeń, lektury, filmu, zachowań w krótkiej kilkuzdaniowej formie; udziela odpowiedzi na pytania; wygłasza z pamięci wiersze.
·   Bierze udział w rozmowie na określony temat; przeprowadza krótką rozmowę telefoniczną.
·   Opowiada treść pojedynczego obrazka, opowiada na bazie historyjki obrazkowej.
Czytanie
·   Poprawnie rozpoznaje i odczytuje wszystkie litery alfabetu.
·   Dokonuje analizy i syntezy wyrazów. Wyróżnia w nich litery, głoski, sylaby.
·   Czyta krótkie zdania i teksty. Wdraża sie do czytania całymi wyrazami, z naturalną intonacją
·   Czyta indywidualnie, zespołowo, głośno i cicho krótkie teksty z podręcznika.
·   Wspólnie czyta fragmenty lektur.
·   Podejmuje próby samodzielnego czytania książeczek oraz czasopism dla dzieci.
·   Odczytuje i rozumie sens uproszczonych rysunków, piktogramów, znaków informacyjnych i napisów.
Pisanie
·   Kreśli linie, znaki literopodobne, szlaczki, pisze w tunelu i po śladzie.
·   Kształtnie, prawidłowo zapisuje w separacji poznane litery.
·   Poprawnie łączy litery w pisanych wyrazach.
·   Układa wyrazy z rozsypanki literowej oraz proste zdania z rozsypanki wyrazowej.
·   Przepisuje krótkie zdania z tablicy, z książki.
·   Pisze z pamięci poznane i omówione wcześniej wyrazy.
·   Samodzielnie podpisuje ilustracje, pisze proste zdania.
Ortografia
·   Pisze wyrazy z literami oznaczającymi spółgłoski miękkie.
·   Zapisuje dwuznaki (ch, rz, sz cz, dz, dź, dż).
·   Pisze poznane wyrazy z ę i ą.
·   Zapisuje wielką literą początki zdań, imiona i nazwiska, nazwy państw, miast, rzek.
·   Pisze poznane na zajęciach wyrazy z ó, h, ch, ż, rz.
Kształcenie językowe
·   Rozróżnia pojęcia: głoska, litera, samogłoska, spółgłoska. Ma świadomość, że głoski zapisuje się za pomocą liter.
·   Wyróżnia sylaby w wyrazach, wyrazy w zdaniach, zdania w tekście.

EDUKACJA MATEMATYCZNA
Stosunki przestrzenne i cechy wielkościowe
·   Określa położenia przedmiotów względem obserwatora oraz względem innych obiektów.
·   Wyznacza kierunki w przestrzeni: na lewo, na prawo, do przodu, do tyłu, w górę, w dół.
·   Ocenia odległości między obiektami: daleko – blisko, bliżej – dalej; blisko – bliżej – najbliżej.
·   Poprawnie używa przyimków, np.: za, przed, nad, pod, do, z, w, na zewnątrz, wewnątrz, obok.
·   Przypisuje przedmiotom cechy typu: krótki, szeroki, wysoki, długi, wąski, gruby.
·   Porównuje przedmioty pod względem wybranej cechy: długi – krótki; długi – dłuższy – najdłuższy; wąski – szeroki itp.
·   Porządkuje przedmioty według wielkości, tworzy ciągi rosnące bądź malejące.
Rozumienie liczb i ich własności
Liczby pierwszej dziesiątki
·   Rozumie aspekt kardynalny, porządkowy i miarowy liczby.
·   Zapisuje liczby za pomocą cyfr.
·   Rozkłada liczby na składniki.
·   Porównuje liczby.
·   Porządkuje liczby w określone ciągi malejące lub rosnące; zna miejsce liczby na osi liczbowej.
Liczby drugiej dziesiątki
·   Rozumie pojęcia: liczby jednocyfrowe, liczby dwucyfrowe; zapisuje liczby cyframi arabskimi.
·   Zna dziesiątkowy system zapisywania liczb; wyróżnia rząd jedności i dziesiątek.
·   Porównuje liczby dwucyfrowe w zakresie 20; umieszcza je na osi liczbowej.
·   Porządkuje liczby według wielkości – rosnąco i malejąco.
Liczby w zakresie 100
·   Liczy dziesiątkami do 100.
·   Wskazuje jedności i dziesiątki w liczbie dwucyfrowej.
Posługiwanie się liczbami
Działania na liczbach pierwszej dziesiątki
·   Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 10.
·   Zapisuje działania za pomocą znaków matematycznych.
·   Wykonuje obliczenia pieniężne; zna monety: 1 gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł.
Działania na liczbach drugiej dziesiątki
·   Dodaje i odejmuje liczby wewnątrz drugiej dziesiątki, np.: 10 + 2, 12 + 4, 16 – 6, 16 – 4.
·   Dodaje i odejmuje liczby z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
·   Dodaje i odejmuje kilka liczb; zna i stosuje własności dodawania – przemienność.
·   Mnoży liczby w zakresie 20.
·   Wykonuje obliczenia pieniężne (grosze, złotówki).
·   Sprawdza poprawność odejmowania za pomocą dodawania; rozwiązuje działania z niewiadomą w postaci okienka.
Czytanie tekstów matematycznych
·   Rozwiązuje proste zadania tekstowe. Wyróżnia w nich dane, niewiadomą.
·   Układa proste zadania tekstowe.
Pojęcia geometryczne
·   Dostrzega kształty różnych figur geometrycznych w otoczeniu.
·   Rysuje figury za pomocą szablonów, układa je z patyczków.
·   Odróżnia i podaje nazwy takich figur, jak: koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat.
Rysuje i mierzy odcinki (w zakresie 20 cm).
Stosowanie matematyki w sytuacjach życiowych
·   Klasyfikuje przedmioty według wyróżnionej cechy.
·   Tworzy zbiory zgodnie z podanym warunkiem.
·   Ustala warunek, który spełniają elementy wskazanego zbioru.
·   Przelicza elementy w zbiorach, porównuje liczebność dwóch zbiorów; rozumie pojęcia: mniej – więcej – tyle samo i zapisuje te relacje za pomocą znaków: <, >, =.
Pomiary
Czas kalendarzowy
·   Zna nazwy dni tygodnia; wymienia je we właściwej kolejności.
·   Zna nazwy kolejnych miesięcy w roku, nazywa aktualną porę roku oraz bieżący miesiąc.
·   Wyszukuje w kalendarzu daty.
Czas zegarowy
·   Zna tarczę zegarową i rolę poszczególnych wskazówek.
·   Odczytuje pełne godziny.
·   Dokonuje proste obliczenia zegarowe na pełnych godzinach.
Długość
·   Mierzy długości różnych przedmiotów różnymi miarkami.
Zna pojęcie centymetr.
Mierzy długość linijką (w zakresie 20 cm).
Masa
·   Waży przedmioty na wadze szalkowej bez użycia odważników; stosuje określenia: cięższy – lżejszy – tak samo ciężki.
·   Zna pojęcie kilogram.
·   Waży przedmioty z użyciem odważników kilogramowych.
Pojemność
·   Zna pojęcie litr.
·   Odmierza płyny ćwierćlitrowym kubkiem i litrowym naczyniem.

EDUKACJA SPOŁECZNA
Rozumienie środowiska społecznego
Dziecko jako jednostka społeczna
·   Dostrzega swoją indywidualność w sferze: fizycznej (wyróżnia i podaje nazwy części ciała, porównuje siebie z innymi osobami, dostrzega cechy wspólne i różniące); zmysłowej (nazywa zmysły); emocjonalnej (rozpoznaje emocje wyrażane przez siebie i przez inne osoby); intelektualnej (respektuje zasadę: Najpierw myślę, później działam.).
·   Ma poczucie własnej wartości.
Dziecko jako członek rodziny
·   Identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami. Tworzy życzliwe więzi rodzinne.
·   Podejmuje się i wypełnia obowiązki domowe.
Dziecko jako członek społeczności szkolnej
Dziecko jako uczeń:
·   Zna prawa i obowiązki ucznia; pomaga nauczycielowi w przygotowaniu pomocy dydaktycznych;
sumiennie pełni dyżury w klasie; szanuje podręczniki i przybory szkolne, sumiennie wykonuje powierzone zadania edukacyjne i organizacyjne; odpowiednio zachowuje się w klasie, w szatni, szkolnej świetlicy, bibliotece itp..
·   Traktuje naukę szkolną nie tylko jako obowiązek, ale także jako przyjemność.
·   Wie jak uczą się dzieci w innych krajach.
·   Umie korzystać z różnych źródeł informacji.
·   Właściwie reaguje emocjonalnie na sukces lub porażkę.
Dziecko jako członek społeczności klasowej:
·   Nawiązuje serdeczne stosunki z innymi dziećmi w klasie; okazuje życzliwość.
·   Przestrzega kulturalnego odnoszenia się do siebie nawzajem, stosuje zwroty grzecznościowe.
·   Opiekuje się koleżankami lub kolegami potrzebującymi pomocy; właściwie odnosi się do dzieci niepełnosprawnych.
·   Unika krzyku, kłótni i innych zachowań agresywnych w kontaktach z rówieśnikami.
·   Szanuje cudzą własność.
Orientacja w czasie historycznym
·   Ma świadomość narodową.
·   Rozpoznaje godło i barwy ojczyste; rozumie pojęcie ojczyzna; wskazuje na mapie stolicę Polski oraz największe rzeki (Wisła, Odra).
·   Godnie zachowuje się podczas słuchania i śpiewania hymnu narodowego.
·   Zna legendy związane z powstaniem Polski i wybranymi miastami naszego kraju.
·   Zna pierwszych władców i królów Polski.
·   Zna wybranych sławnych Polaków.
·   Posiada wiedzę o patronie szkoły.

EDUKACJA PRZYRODNICZA
Rozumienie środowiska przyrodniczego
·   Wie, jakie warunki są konieczne do prawidłowego wzrostu roślin.
·   Prowadzi obserwację pogody i notuje ją w kalendarzu.
·   Rozpoznaje dary jesieni. Zna charakterystyczne cechy jesieni.
·   Rozróżnia i podaje nazwy warzyw; wymienia i wskazuje ich części jadalne.
·   Wie, jak zbiera się warzywa, owoce,  zna ich wartości odżywcze, sposoby przechowywania oraz przetwarzania.
·   Rozpoznaje i podaje nazwy ozdobnych roślin kwiatowych.
·   Rozpoznaje i podaje nazwy drzew owocowych oraz krzewów owocowych.
·   Rozpoznaje po liściach i owocach wybrane drzewa liściaste i iglaste.
·   Zna niektóre zwierzęta żyjące w naturalnym środowisku, ich wygląd, sposób odżywiania, zmiany w wyglądzie zależnie od pory roku, wymienia zwierzęta chronione.
·   Zna wybrane grzyby oraz zagrożenia z nimi związane.
·   Wie, jak należy opiekować się zwierzętami domowymi i dzikimi. Rozpoznaje owady, zwierzęta pożyteczne i szkodniki w ogrodzie i sadzie; rozpoznaje ptaki ogrodowe i leśne.
·   Zna pierwsze wiosenne rośliny kwiatowe.
·   Wie, jak segregować odpady; rozumie znaczenie pojęcia opakowanie ekologiczne; oszczędza wodę; rozumienie znaczenie wody dla życia roślin i zwierząt.
Funkcje życiowe człowieka – ochrona zdrowia, bezpieczeństwo i odpoczynek
Dbanie o zdrowie i schludny wygląd
·   Rozumie, dlaczego należy jeść regularnie urozmaicone posiłki; posiada nawyk sprawdzania terminów przydatności produktów do spożycia.
·   Rozumie konieczność mycia rąk, czyszczenie zębów po każdym posiłku; opanowanie tych czynności; właściwe korzystanie z urządzeń sanitarnych; zakrywanie ust podczas kaszlu i kichania; dbanie o porządek w plecaku i swoim pokoju.
Bezpieczeństwo
·   Przestrzega zasad bezpieczeństwa obowiązujących w klasie, w szkole;
·   Przestrzega zakazu zabaw w miejscach niedozwolonych; przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych.
·   Zna domowy numer telefonu i adres zamieszkania.
Odpoczynek
·   Rozumie znaczenie ruchu dla rozwoju organizmu; uprawia wybrane sporty letnie i zimowe.
·   Rozumie potrzebę odpowiedniej ilości snu.
·   Uprawia hobby; ogląda dozwolone programy telewizyjne, gra w gry stolikowe.
Rozumienie przestrzeni geograficznej
Poznawanie swojej miejscowości i swojego regionu
·   Zna nazwę swojej miejscowości, adresy najbliższych.
·   Interesuje się historią swojej miejscowości; opowiada związane z nią legendy;
·   Zna tradycje związane z własnym regionem (stroje, pieśni, tańce, zdobnictwo).
·   Zna zawody, obiekty użyteczności publicznej.
·   Wyznacza główne kierunki w terenie: wschód – zachód – północ – południe na podstawie cienia oraz wiatru.
Obserwacja zjawisk atmosferycznych
·   Obserwuje temperaturę, zmienne warunki pogodowe.
·   Obserwuje kierunek i siłę wiatru.
·   Nazywa rodzaje opadów i związane z nimi zjawiska.
Wiedza o naszej planecie Ziemi
·   Rozumie, że Ziemia jest jedną z planet krążących wokół Słońca; wie, że globus jest modelem Ziemi.
·   Interesuje się życiem ludzi w różnych miejscach naszej planety; akceptuje ludzi mimo ich różnic, zna sposoby porozumiewania się werbalnego i pozawerbalnego.
·   Zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z działalności człowieka – zatruwanie powietrza i wód, zaśmiecanie, przyczynianie się do pożarów lasów i łąk.
·   Rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego; segreguje odpady, stosuje opakowania ekologiczne
i torby wielokrotnego użytku; troszczy się o rośliny i zwierzęta z najbliższego otoczenia; oszczędza wodę
i energię elektryczną; zna znaczenie wody dla człowieka i wszystkich organizmów żywych.

EDUKACJA PLASTYCZNA
Percepcja sztuki – odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie informacji
·   Wyróżnia kształty: bryłowaty, płaski, trójkątny, kwadratowy, prostokątny, owalny.
·   Wyróżnia fakturę: gładka, matowa, lśniąca, szorstka, chropowata, śliska.
·   Rozpoznaje wielkość: duży, mały, cienki, gruby, niski, wysoki.
·   Określa usytuowanie w przestrzeni: blisko, daleko, wyżej, niżej, na dole, u góry, po lewej stronie, z prawej strony.
·   Określa oddalenie: blisko, daleko, bliżej, nieco dalej.
·   Nazywa barwy: jasna, ciemna, żółta, pomarańczowa, czerwona, fioletowa, brązowa, ciemnozielona, ciemnoniebieska, czerwono--niebieska, niebiesko-zielona.
·   Rozpoznaje rytm w powtarzaniu się kształtów, barw, faktury, wielkości.
·   Dostrzega wymienione wyżej obiekty obserwacji w przedmiotach, postaci ludzkiej, w ozdobach.
Ekspresja przez sztukę – tworzenie wypowiedzi
Rysunek
·   Kreśli pojedyncze przedmioty, postacie ludzi, zwierzęta, rośliny, zjawiska.
·   Ilustruje sceny związane z własnymi przeżyciami i treścią czytanych tekstów i opowiadanych wydarzeń, legend; przedstawia zdarzenia rzeczywiste i fantastyczne.
·   Rysuje ołówkiem, patykiem, piórkiem, kredką świecową, kredką pastelową, kredą, mazakiem.
·   Spostrzega, że głównym środkiem wyrazu w rysunku jest linia; rysuje różnego rodzaju linie.
Malarstwo
·   Rozpoznaje rodzaje pędzli do malowania: cienkie – szerokie, twarde – miękkie.
·   Maluje pędzlem i farbami kryjącymi (plakatowymi i temperowymi) na papierze i kartonie.
·   Podaje nazwy barw używanych do malowania (gotowych); rozróżnia barwy jasne i ciemne.
Kształtowanie wytworów płaskich i przestrzennych
·   Wycina i wydziera z papieru; tworzy kompozycje płaskie.
·   Buduje z klocków.
·   Lepi z plasteliny, gliny, masy solnej, modeliny.
·   Wykonuje ludziki i zwierzątka z owoców drzew i krzewów.
·   Tworzy proste kształty z papieru metodą origami.
·   Wykonuje przedmioty użyteczne.
Recepcja sztuki – analiza i interpretacja wytworów kultury
·   Zna dziedziny sztuk plastycznych, ich wykonawców i ich dzieła: architektura – architekt – projekt;
malarstwo – malarz – obraz; rzeźba – rzeźbiarz – rzeźba.

EDUKACJA TECHNICZNA
Planowanie i organizacja pracy podczas montażu wytworów technicznych
·   Odpowiednio przygotowuje narzędzia, materiały i miejsce pracy.
·   Ustala kolejność wykonywanych czynności (mierzenie, wycinanie, klejenie, ozdabianie itp.).
·   Wykonuje np. ludziki i zwierzątka z materiału przyrodniczego, zabawki (latawce, wiatraczki, tratwy), przedmioty użyteczne (koperty, pudełka, korale).
·   Oszczędnie gospodaruje materiałami.
·   Dba o ład i porządek w miejscu pracy.
·   Wykazuje twórczą inwencję podczas tworzenia swojego dzieła.
Znajomość własności różnych materiałów
·   Rozpoznaje materiały przydatne do majsterkowania: przyrodnicze, papiernicze, włókiennicze, tworzywa sztuczne.
·   Określa fakturę i wygląd materiałów: miękki – twardy, gładki – chropowaty, lśniący – matowy.
·   Umiejętnie dobiera materiał do wykonywanego obiektu.
Stosowanie narzędzi i obsługa urządzeń technicznych
·   Bezpiecznie posługuje się prostymi narzędziami.
·   Zna sposoby łączenia materiałów: sklejanie, zszywanie, spinanie.
·   Zna sposoby udzielania pierwszej pomocy podczas skaleczenia.
Bezpieczne korzystanie z domowych urządzeń technicznych
·   Zna ogólne zasady działania latarki, zegara, odkurzacza, sokowirówki.
·   Potrafi włączyć radio, telewizora], magnetofon.
·   Zna obsługę telefonu, domofonu, wideofonu.
·   Wskazuje zagrożenia wynikające z niewłaściwego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i gazowymi.

EDUKACJA MUZYCZNA
Percepcja muzyki – słuchanie
·   Słucha ciszy; rozpoznaje i naśladuje głosy z otoczenia.
·   Słucha muzyki instrumentalnej na żywo.
·   Słucha muzyki odtwarzanej mechanicznie.
·   Bierze udział w koncertach muzycznych; właściwie zachowuje się podczas koncertu.
·   Rozpoznaje głosy ludzkie: sopran i bas.
·   Poznaje i różnicuje głosy instrumentów muzycznych.
Ekspresja muzyczna – śpiew
·   Rytmicznie recytuje teksty – poprawnie fonetycznie, artykulacyjnie, intonacyjnie; ze zróżnicowaniem tempa, dynamiki i barwy głosu; z odpowiednią regulacją oddechu.
·   Naśladuje warkot motoru, klaksonu samochodu, dźwięku syreny strażackiej itp.
·   Odróżnia głosy męskie i żeńskie.
·   Porównuje wysokość dwóch dźwięków; dźwięki wysokie – dźwięki niskie.
·   Rozpoznaje znane piosenki na podstawie melodii.
·   Śpiewa piosenki – zbiorowo i indywidualnie.
·   Śpiewa hymn Polski.
Improwizacja ruchowa – rytmika i taniec
Ruch z muzyką
·   Szybko reaguje na różne sygnały muzyczne.
·   Uczestniczy w zabawach ze śpiewem.
·   Zna proste formy taneczne.
Tworzenie rytmu
·   Wypowiada krótkie teksty ze zmianą tempa, dynamiki, artykulacji i intonacji głosu.
·   Recytuje rytmicznie sylaby, słowa, zdania.
·   Powtarza tematy rytmiczne w formie echa: klaskanie, stukanie, recytacja, ruch, gra na instrumentach.
Tworzenie melodii
·   Rozwija inwencję twórczą: improwizowanie głosem; improwizacje wokalne do krótkich, prostych wierszowanek, przysłów.
Improwizowanie ruchu
·   Swobodnie porusza się w takt muzyki; naśladuje ruchy zwierząt, szum drzew, szum morskich fal, burzy, deszczu o różnym nasileniu itp.
Tworzenie form muzycznych
·   Tworzy muzyczne ilustracje do wierszy i opowiadań.
·   Rysuje i maluje ilustracje do słuchanej melodii, piosenki.
·   Tworzy własne układy taneczne do utworu muzycznego.
Taniec
·   Tańczy według własnych układów ruchowych oraz wybrane tańce ludowe.
Gra na instrumentach:
·   Wydobywa dźwięki z przedmiotów: klocków, papieru, pudełka, folii, butelki szklanej lub plastikowej.
·   Tworzy akompaniament do piosenek i zabaw ruchowych z zastosowaniem naturalnych efektów akustycznych: tupania, klaskania, pstrykania, uderzania o uda.
·   Zna budowę i sposób grania na instrumentach niemelodycznych: grzechotce, bębenku, trójkącie, tamburynie, kołatce, kastanietach.
·   Stosuje gesty dźwiękotwórcze, np. tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda.
Zapisywanie dźwięku
·   Zapisuje dźwięki poprzez układ klocków rytmicznych, piktogramów, liczb, obrazków.
·   Korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na instrumencie: dzwonkach.

WYCHOWANIE FIZYCZNE
Higiena osobista i zdrowie
·   Utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie.
·   Dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu.
·   Stosuje rozgrzewkę przed wykonywaniem ćwiczeń fizycznych.
·   Ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń.
·   Wykazuje zrozumienie, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej; akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu.
Zabawy i gry ruchowe
·   Uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych, na czworakach, bieżnych, rzutnych, skocznych, na śniegu i lodzie.
Ćwiczenia porządkowe
·   Potrafi wykonać ustawienie w rozsypce, szeregu, kolumnie pojedynczej, kolumnie dwójkowej, formuje koło.
Ćwiczenia kształtujące
·   Wykonuje ćwiczenia ramion: w staniu, w siadach skrzyżnym i klęcznym, wyprosty ramion w bok z różnych położeń, znosy w różnych kierunkach; klaskanie przed sobą i nad głową; wymachy ramion w przód i w tył.
·   Wykonuje ćwiczenia nóg: siad skrzyżny, klęczny; przysiad podparty; marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan, przysiady i wyprosty z wyciąganiem się do góry, podskoki.
·   Wykonuje ćwiczenia usprawniające stopę: chód we wspięciu, chód na zewnętrznych krawędziach stóp; chwytanie palcami stopy szarfy, kawałka papieru.
·   Wykonuje ćwiczenia głowy i szyi: kiwanie głową, poprawne ustawienie głowy za pomocą przyboru, oglądanie się za siebie.
·   Wykonuje ćwiczenia tułowia: skłony w przód, skłony w tył, ćwiczenia mięśni brzucha, skłony w bok, skręty, ćwiczenia poprawiające postawę.
Zabawy z elementami równowagi
·   Wykonuje ćwiczenia równowagi bez przyrządów, na przyrządzie, ćwiczenia zwinności, rzuty i chwyty, skoki przez przeszkodę
Ćwiczenia muzyczno-ruchowe
·   Bierze udział w zabawach ze śpiewem, zabawach inscenizowanych, rytmicznych, korowodach.
Sporty
·   Biega, skacze, rzuca, wspina się.
·   Gra w badmintona.
·   Gra w minigry z piłką.

EDUKACJA INFORMATYCZNA
Pracownia komputerowa i komputer
·   Zna zasady bezpiecznego zachowania w pracowni komputerowej.
·   Zna zasady pracy na komputerze.
·   Zna elementy podstawowego zestawu komputerowego.
·   Uruchamia i zamyka komputer.
·   Obsługuje mysz komputerową i płytę CD.
·   Zna pojęcia: pulpit, ikona.
Edytor grafiki - Paint
·   Zna narzędzia: Wypełnij kolorem, Ołówek, Gumka, Pędzel, Lupa, Tekst, Prostokąt, Trójkąt, Owal, Linia.
·   Potrafi zastosować zaznaczanie całych obrazów lub fragmentów.
·   Potrafi przesunąć zaznaczone fragmenty.
·   Potrafi cofnąć wykonywane czynności.
·   Zmienia szerokość linii i kolor.
Edytor tekstu - Word
·   Wie, co to jest kursor.
·   Posługuje się klawiaturą.
·   Formatuje tekst.
Programowanie
·   Stosuje polecenia i symbole.
·   Łączy bloki.




Na podstawie treści programowych klasa 1 –
Jadwiga Hanisz „Program edukacji wczesnoszkolnej
w klasach I – III szkoły podstawowej” WSiP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz