Poniżej przedstawiamy skrótowy opis umiejętności, które powinno osiągnąć każde dziecko rozpoczynające naukę w klasie pierwszej.
Zachęcamy do zapoznania się i sprawdzenia, czy Państwa dziecko jest już w pełni gotowe, do podjęcia nauki, czy też należy jeszcze dane umiejętności poćwiczyć.
UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE OBSZARU POZNAWCZEGO
PO UKOŃCZENIU PRZEDSZKOLA DZIECKO PRZYGOTOWANE DO PODJĘCIA
NAUKI W SZKOLE:
·
mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie
wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy
·
rozróżnia głoski na początku i końcu w prostych słowach,
dzieli wyrazy na sylaby
·
odróżnia fikcję od rzeczywistości
·
rozpoznaje litery
·
odczytuje krótkie wyrazy
·
odpowiada na pytania
·
układa kolejność zdarzeń na podstawie historyjek
obrazkowych
·
recytuje wiersze
·
uważnie słucha ze zrozumieniem
·
śpiewa piosenki
·
w skupieniu słucha muzyki
·
tworzy proste i złożone znaki
·
maluje i rysuje farbami, kredkami, ołówkiem,
mazakiem
·
kreśli litery i cyfry na gładkiej kartce papieru
·
określa kierunki i miejsca na kartce papieru
·
czyta obrazy, nazywa ich elementy
·
nazywa symbole i znaki znajdujące się w
otoczeniu
·
zna nazwę swego kraju, stolicę
·
rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn)
·
zna symbole różnych regionów Polski, legendy i
podania z nimi związane
·
wie, że Polska jest jednym z krajów Unii
Europejskiej
·
konstruuje, zagospodarowuje przestrzeń podczas
zabawy
·
określa położenie, liczbę, kształt, wielkość,
ciężar przedmiotów
·
porównuje przedmioty według różnych cech
·
klasyfikuje przedmioty według wielkości,
kształtu, koloru, przeznaczenia
·
tworzy szeregi, rytmy, odtwarza układy
przedmiotów
·
rozróżnia podstawowe figury geometryczne
·
dokonuje pomiaru długości przedmiotów
·
rozróżnia prawą i lewą stronę
·
określa położenie przedmiotów w stosunku do
siebie i do innych przedmiotów
·
przelicza przedmioty
·
posługuje się liczebnikami głównymi – jeden,
dwa, itd. oraz porządkowymi – pierwszy, drugi, itd.
·
rozpoznaje cyfry przynajmniej od 0 do 10
·
wykonuje dodawanie i odejmowanie
·
wie co oznaczają pojęcia: wczoraj, dzisiaj,
jutro, rano, wieczorem i posługuje się nimi
·
zna nazwy pór roku, miesięcy i dni tygodnia
·
rozpoznaje monety i banknoty polskie
·
zna pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych:
tęcza, deszcz, burza, opadanie liści, wędrówka ptaków, kwitnienie drzew,
zamarzanie wody
·
zna różne zawody, wie czym się zajmują osoby
wykonujące dany zawód, wie jaki zawód mają rodzice i bliskie osoby
·
zna swoje imię, nazwisko, adres
INNE OBSZARY
·
zgłasza potrzeby fizjologiczne i samodzielnie wykonuje
podstawowe czynności higieniczne
·
samodzielnie ubiera się, rozbiera się
·
potrafi wiązać sznurowadła, zapinać guziki
·
spożywa posiłek z użyciem sztućców
·
sprząta, pakuje przedmioty
·
używa chwytu pisarskiego podczas rysowania i
pisania
·
rozstaje się z rodzicami bez lęku
·
przeżywa emocje w sposób akceptowany przez
innych
·
używa zwrotów grzecznościowych
·
respektuje zasady gier i zabaw
·
współdziała z innymi dziećmi
·
ocenia swoje zachowanie
Na podstawie:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej
Cały dokument dostępny jest TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz