czwartek, 8 czerwca 2017

MOJE DZIECKO BĘDZIE UCZNIEM

Szanowni Państwo

Poniżej przedstawiamy skrótowy opis umiejętności, które powinno osiągnąć każde dziecko rozpoczynające naukę w klasie pierwszej.
Zachęcamy do zapoznania się i sprawdzenia, czy Państwa dziecko jest już w pełni gotowe, do podjęcia nauki, czy też należy jeszcze dane umiejętności poćwiczyć.

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE OBSZARU POZNAWCZEGO

PO UKOŃCZENIU PRZEDSZKOLA DZIECKO PRZYGOTOWANE DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE:

·         mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy
·         rozróżnia głoski na początku i końcu w prostych słowach, dzieli wyrazy na sylaby
·         odróżnia fikcję od rzeczywistości
·         rozpoznaje litery
·         odczytuje krótkie wyrazy
·         odpowiada na pytania
·         układa kolejność zdarzeń na podstawie historyjek obrazkowych
·         recytuje wiersze
·         uważnie słucha ze zrozumieniem
·         śpiewa piosenki
·         w skupieniu słucha muzyki
·         tworzy proste i złożone znaki
·         maluje i rysuje farbami, kredkami, ołówkiem, mazakiem
·         kreśli litery i cyfry na gładkiej kartce papieru
·         określa kierunki i miejsca na kartce papieru
·         czyta obrazy, nazywa ich elementy
·         nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu
·         zna nazwę swego kraju, stolicę
·         rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn)
·         zna symbole różnych regionów Polski, legendy i podania z nimi związane
·         wie, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej
·         konstruuje, zagospodarowuje przestrzeń podczas zabawy
·         określa położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar przedmiotów
·         porównuje przedmioty według różnych cech
·         klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia
·         tworzy szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów
·         rozróżnia podstawowe figury geometryczne
·         dokonuje pomiaru długości przedmiotów
·         rozróżnia prawą i lewą stronę
·         określa położenie przedmiotów w stosunku do siebie i do innych przedmiotów
·         przelicza przedmioty
·         posługuje się liczebnikami głównymi – jeden, dwa, itd. oraz porządkowymi – pierwszy, drugi, itd.
·         rozpoznaje cyfry przynajmniej od 0 do 10
·         wykonuje dodawanie i odejmowanie
·         wie co oznaczają pojęcia: wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem i posługuje się nimi
·         zna nazwy pór roku, miesięcy i dni tygodnia
·         rozpoznaje monety i banknoty polskie
·         zna pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych: tęcza, deszcz, burza, opadanie liści, wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody
·         zna różne zawody, wie czym się zajmują osoby wykonujące dany zawód, wie jaki zawód mają rodzice i bliskie osoby
·         zna swoje imię, nazwisko, adres

INNE OBSZARY

·         zgłasza potrzeby fizjologiczne i samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne
·         samodzielnie ubiera się, rozbiera się
·         potrafi wiązać sznurowadła, zapinać guziki
·         spożywa posiłek z użyciem sztućców
·         sprząta, pakuje przedmioty
·         używa chwytu pisarskiego podczas rysowania i pisania
·         rozstaje się z rodzicami bez lęku
·         przeżywa emocje w sposób akceptowany przez innych
·         używa zwrotów grzecznościowych
·         respektuje zasady gier i zabaw
·         współdziała z innymi dziećmi
·         ocenia swoje zachowanie

Na podstawie: 
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej

Cały dokument dostępny jest TUTAJ.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz